Wat heeft het gekost?

Overzicht exploitatie

Exploitatie (bedragen * € 1.000)

Begroting 2024 (basis)

Begroting 2024 (na wijzigingen)

Rekening 2024

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijzigingen

Lasten

55.300

72.935

63.281

9.653

Baten

-23.706

-35.743

-31.914

-3.829

Saldo van baten en lasten

31.594

37.192

31.368

5.824

Toevoegingen aan reserves (lasten)

4.858

2.547

2.547

0

Onttrekkingen aan reserves (baten)

-4.905

-10.522

-6.403

-4.120

Gerealiseerd resultaat

31.547

29.217

27.512

1.705

Taakvelden

De volgende taakvelden maken deel uit van dit programma. Per taakveld is het saldo van lasten en baten weergegeven. Een positief bedrag (+) laat zien hoeveel geld dit taakveld de gemeente per saldo heeft gekost.

Taakvelden (bedragen * € 1.000)

Begroting 2024 (basis)

Begroting 2024 (na wijzigingen)

Rekening 2024

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

411

1.659

172

1.487

2.1 Verkeer en vervoer

17.869

19.138

19.406

-268

2.2 Parkeren

708

1.235

1.020

215

2.5 Openbaar vervoer

101

101

101

0

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

7.723

9.330

6.857

2.473

8.1 Ruimtelijke ordening

3.003

1.787

955

832

8.2 Grondexpl. (niet-bedrijventerreinen)

2

82

25

56

8.3 Wonen en bouwen

1.777

3.859

2.831

1.029

Totaal

31.594

37.192

31.368

5.824

Verschillenverklaring exploitatie

Omschrijving (bedragen * € 1000)

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

1.487

V

Door de heroverweging bij het herfstakkoord zijn de werkzaamheden voor het stadhuis getemporiseerd. Er wordt voorgesteld het resterende budget over te hevelen naar 2025.

182

V

In 2024 heeft de transactie van de grondverkoop van Goudkade 25 plaatsgevonden. De opbrengst hiervan is in overeenstemming met de financiële regelgeving (BBV) ten gunste van het rekeningresultaat gebracht.

580

V

De kosten voor groot onderhoud zijn lager dan begroot. Dit heeft vooral als oorzaak dat niet alle opdrachten in 2024 zijn afgerond. Het restant van de uitvoering vindt plaats in 2025. Dit leidt tot een lagere onttrekking uit de reserve Groot Onderhoud.

424

V

De huuropbrengst is hoger dan begroot. De oorzaak hiervan ligt onder andere in herziening en toevoeging van contracten en het opnemen van een terugbetaling van huurkorting die reeds eerder was verwerkt. Ook is de boekwaarde van de erfpachtgronden positief bijgesteld.

566

V

De kosten voor dagelijks onderhoud waren hoger dan geraamd door onder andere werkzaamheden bij de St Jan. Verder zijn in 2023 en 2024 voorbereidingen gestart voor een integraal plan tot verbouwing van het museum. Bij het herfstakkoord is besloten te stoppen met dit plan.
Bij de 2e berap was nog niet bekend dat de investering niet door zou gaan. De kosten dienen daarom ten laste van de exploitatie te worden geboekt.

265

N

2.1 Verkeer en vervoer

268

N

De verrekening van afschrijvingslasten met de bestemmingsreserve afschrijvingslasten openbare ruimte is lager uitgevallen. Tegenover dit nadeel staat er een voordeel bij de reserves.

53

N

De kosten voor straatreiniging worden minder toegerekend aan riolering. Hierdoor is bij 2.1 Verkeer en vervoer een overschrijding ontstaan en bij 7.2 Riolering een onderschrijding van de kosten.

278

N

Het budget incidentele herstelacties openbare ruimte is niet volledig besteed in 2024 omdat sommige werkzaamheden in 2025 gaan plaatsvinden.

97

V

Omdat er meer locaties in Gouda technisch niet voldeden aan de door de raad vastgestelde kwaliteit, zijn deze locaties in 2024 opgepakt en weer op niveau gebracht.

87

N

Diverse kleine verschillen.

53

V

2.2 Parkeren

214

V

De lastenprognose binnen het parkeerbeleid was lager dan bij de 2e bestuursrapportage 2024 voorzien. Daarbij is de dekking vanuit de reserve Parkeren niet nodig gebleken. Het voordeel op programma 3 valt weg tegen het nadeel op de reserve.

63

V

De inpandige fietsenstalling Nieuwe Markt is in het 2e kwartaal 2024 opengegaan. Het beschikbare budget hoefde daardoor niet volledig ingezet te worden.

66

V

De eindafrekening van de lasten van de Uitvoeringsovereenkomst 2024 met ParkeerService liet een voordeel zien.

46

V

Diverse kleine verschillen.

39

V

2.5 Openbaar vervoer

0

V

5.7 Openb groen en (openlucht) recreatie

2.473

V

Het budget voor organisatiewijziging Openbare Ruimte is dit jaar beperkt ingezet. De verwachting was dit in 2024 in te zetten om knelpunten in bezetting op te lossen. Dit is niet nodig gebleken.

238

V

Doordat de uitvoeringsagenda biodiversiteit pas eind juni 2024 gereed was, resteerde onvoldoende tijd om het beschikbare budget biodiversiteit volledig te besteden.

282

V

In 2023 en 2024 zijn de populieren met de grootste gevaarzetting gekapt, teruggesnoeid door middel van veteranensnoei en/of gekandelaberd. Het totale budget voor veiligheidssnoei is berekend op basis van kengetallen en aannames. Met de huidige ervaring en inzichten van nu worden plannen opgesteld hoe we de veiligheidssnoei verder willen vormgeven. Hierbij verwachten niet het volledig beschikbare budget nodig te hebben.

481

V

Op dagelijks onderhoud Groen is minder uitgegeven in verband met een bezwaar op de bomenkap en een nat najaar. Hierdoor is het planten van bomen en planten uitgesteld naar het voorjaar 2025. Verder is op het budget voor spoedoplossingen binnen gebiedsbeheer Groen minder uitgegeven omdat het aantal projecten dat opgepakt moest worden beperkt geweest.

276

V

Door een verschuiving in de uitvoeringsplanning van diverse groenfondsprojecten is een voordeel gerealiseerd. Daardoor werden minder kosten met de reserve Groenfonds verrekend. Daar staat dan ook lagere onttrekking aan de reserve tegenover. Per saldo budgetneutraal.

1.112

V

Diverse kleine verschillen.

84

V

8.1 Ruimtelijke ordening

832

V

Bij het project Spoorzone (niet grex) waren kosten begroot, die niet zijn gerealiseerd. De lagere kosten worden alsnog (later dan gepland) gemaakt en hebben betrekking op aanpassing kruising Rijsselseweg en het aanbrengen van een rioolgemaal. De begrote inkomsten voor een grondverkoop voor dit project zijn wel gerealiseerd. Daarom wordt in plaats van een onttrekking van € 113.000 een storting van € 614.000 voorgesteld.

113

V

Bij het project Spoorzone (niet grex) waren kosten begroot, die niet zijn gerealiseerd. De lagere kosten worden alsnog (later dan gepland) gemaakt en hebben betrekking op aanpassing kruising Rijsselseweg en het aanbrengen van een rioolgemaal. De begrote inkomsten voor een grondverkoop voor dit project zijn wel gerealiseerd. Daarom wordt in plaats van een onttrekking van € 113.000 een storting van € 614.000 voorgesteld.

614

V

Diverse kleine verschillen.

105

V

8.2 Grondexpl. (niet-bedrijventerreinen)

57

V

Niet alle werkzaamheden voor het Bolwerk zijn in 2024 afgerond. Hierdoor is er een lagere onttrekking aan de reserve Bolwerk gedaan.

53

V

Diverse kleine verschillen.

4

V

8.3 Wonen en bouwen

1.029

V

Op basis van de raming bouwleges bij de 2e bestuursrapportage mocht worden verwacht dat een aantal grote(re) bouwprojecten in 2024 vergund kon worden. Ontwikkelingen in de laatste vier maanden van 2024 hebben voor vertraging gezorgd waarbij de vergunning niet in dit jaar kon worden afgegeven en/of een wijziging van het bouwproject werd doorgevoerd.

1.371

N

De eindafrekening van Projectburo Westergouwe op de inzet van het Bouwplanbegeleidingsteam bleek lager dan bij de 2e bestuursrapportage begroot. Ook de eigen inzet op dit dossier bleek minder te kosten dan begroot.

170

V

Voor Wijkontwikkeling is per saldo een lager bedrag besteed dan vooraf begroot. Bij meerdere projecten is sprake van vertraging. De gereserveerde budgetten schuiven dan ook mee in de tijd. Investeringen worden vervolgens later gedaan maar passen wel binnen het totaal.

1.378

V

Voor het (meerjarig) project versnelling woningbouw zijn in 2024, door vertraging van diverse projecten, minder kosten gemaakt die verrekend worden met de reserve.

933

V

Diverse kleine verschillen.

81

N

Verschillenverklaring reserves

Omschrijving (bedragen * € 1000)

Verschil

V/N

Reserve Wijkontwikkeling: per saldo een lager bedrag besteed dan vooraf begroot. Bij meerdere projecten is sprake van vertraging. De gereserveerde budgetten schuiven dan ook mee in de tijd. Investeringen worden vervolgens later gedaan maar passen wel binnen het totaal beschikbare budget voor wijkontwikkeling.

1.378

N

Reserve Bolwerk: Niet alle werkzaamheden voor het Bolwerk zijn in 2024 afgerond. Hierdoor is er een lagere onttrekking aan de reserve Bolwerk gedaan.

53

N

Reserve Versnelling woningbouw: voor het (meerjarig) project versnelling woningbouw zijn in 2024 minder kosten gemaakt die verrekend worden met de reserve.

933

N

Reserve Groenfonds: door een verschuiving in de uitvoeringsplanning van diverse groenfondsprojecten zijn in 2024 minder kosten gemaakt. Hierdoor worden minder kosten verrekend met de reserve.

1.112

N

Reserve Groot onderhoud vastgoed: De kosten voor groot onderhoud zijn lager dan begroot. Sommige werkzaamheden zijn uitgesteld en worden in 2025 of later uitgevoerd. Dit leidt tot een lagere onttrekking aan de reserve.

424

N

Reserve Incidentele herstelacties openbare ruimte: voor incidentele herstelacties openbare ruimte is minder besteed in 2024 omdat sommige werkzaamheden in 2025 gaan plaatsvinden.

97

N

Bij het project Spoorzone (niet grex) waren kosten begroot, die niet zijn gerealiseerd. De lagere kosten worden alsnog (later dan gepland) gemaakt en hebben betrekking op aanpassing kruising Rijsselseweg en het aanbrengen van een Rioolgemaal. De begrote inkomsten voor een grondverkoop voor dit project zijn wel gerealiseerd. Daarom wordt in plaats van een onttrekking van € 113.000 een storting van € 614.000 (via resultaatbestemming) voorgesteld.

113

N

Reserve afschrijvingslasten openbare ruimte: de verrekening van afschrijvingslasten met de bestemmingsreserve is lager uitgevallen.

53

V

Reserve Parkeren: De prognose van de lasten binnen het parkeerbeleid was lager dan bij de 2e bestuursrapportage 2024 voorzien. Daarbij is de dekking vanuit de reserve Parkeren niet nodig gebleken.

63

N

Totaal

4.120

N