Voor de beoordeling van de jaarrekening volstaat niet alleen het gerealiseerde resultaat. Nog meer is het van belang om te kijken of sprake is van het zogenaamde 'structurele en reële evenwicht'. Het overzicht van incidentele baten en lasten biedt inzicht in de realisatie van genoemd uitgangspunt.
In het algemeen geldt dat we structurele taken uitvoeren en daarvoor structurele lasten ramen in de begroting. Structurele lasten zijn daarmee de regel, incidentele lasten zijn de uitzondering. Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten.
Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 (na wijzigingen) | Jaarrekening2024 |
---|---|---|
Totaal lasten - excl. toevoegingen reserves | 406.494 | 390.122 |
Totaal baten - excl. onttrekkingen reserves | -394.775 | -393.146 |
Resultaat voor inzet reserves | 11.719 | -3.024 |
|
|
|
Incidentele onttrekkingen aan reserves | -28.960 | -24.287 |
Stucturele onttrekkingen aan reserves | -1.290 | -1.342 |
Totaal onttrekkingen aan reserves | -30.249 | -25.629 |
|
|
|
Incidentele toevoegingen aan reserves | 8.610 | 7.858 |
Structurele toevoegingen aan reserves | 4.700 | 4.700 |
Totaal toevoegingen aan reserves | 13.309 | 12.558 |
Resultaat na inzet reserves | -5.221 | -16.096 |
|
|
|
Incidentele lasten exploitatie | 19.714 | 15.905 |
Incidentele baten exploitatie | -9.332 | -11.043 |
Saldo incidentele toevoegingen/ onttrekkingen reserves | -20.350 | -16.429 |
Incidenteel saldo * | -9.968 | -11.568 |
|
|
|
Saldo structurele lasten exploitatie | 386.780 | 374.217 |
Saldo structurele baten exploitatie | -385.443 | -382.103 |
Saldo structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves | 3.410 | 3.358 |
Structureel saldo * | 4.747 | -4.528 |
* - = voordeel / + = nadeel |
|
|
|
|
|
Kengetal structurele exploitatieruimte | -1,20 | 1,15 |
Nr. | Programma | Omschrijving | Begroting 2024 (na wijzigingen) | Jaarrekening2024 |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | Asbestsanering Al Qualam | Tijdelijke huisvesting Auris | 1.763 | 1.682 |
2 | 3 | Kosten wijkontwikkelingsprojecten | 1.802 | 424 |
3 | 3 | Werkzaamheden Bolwerk | 75 | 22 |
4 | 3 | Kosten omgevingswet | 187 | 187 |
5 | 3 | Kosten versnelling woningbouw 2024 | 2.127 | 1.194 |
6 | 3 | Kosten groenfondsprojecten 2024 | 1.551 | 439 |
7 | 3 | Kosten incidentele herstelacties openbare ruimte | 450 | 353 |
8 | 3 | Kosten verkoop bouwkavel A1-Oost | 113 | 156 |
9 | 4 | Project energietoeslag | 692 | 692 |
10 | 4 | Regionaal project arbeidsmarktregio | 2.363 | 2.363 |
11 | 4 | POK budget | 2.032 | 2.032 |
12 | 4 | Programma vluchtelingenopvang Oekraïne | 4.373 | 4.393 |
13 | 4 | Wijkontwikkelingsprojecten - Buurt aan zet | 84 | 67 |
14 | 4 | Pilot simpel switchen | 108 | 43 |
15 | 5 | UNESCO St-Jan onderzoek | 25 | 25 |
16 | 7 | Incidentele kosten organisatieontwikkeling | 1.916 | 1.700 |
17 | 7 | Project organisatie VNG-congres | 53 | 133 |
Totaal incidentele lasten exploitatie | 19.714 | 15.905 | ||
|
|
|
|
|
18 | 1 | IHP incidentele eigen bijdrage scholen | -752 | 0 |
19 | 3 | Bijdrage voor uitvoeringskosten omgevingswet (meicirculaire 2024) | -222 | -222 |
20 | 3 | Opbrengst grondverkoop 1e bouwveld Westergouwe | -968 | -968 |
21 | 3 | Verkoop bouwkavel A1- Oost | 0 | -1.448 |
22 | 3 | Grondverkoop Goudkade | 0 | -580 |
23 | 4 | Programma vluchtelingenopvang Oekraïne | -7.390 | -7.825 |
Totaal incidentele baten exploitatie | -9.332 | -11.043 | ||
|
|
|
|
|
Saldo van incidentele baten en lasten - exploitatie | 10.382 | 4.862 |
| Toelichting op de mutaties | |||
---|---|---|---|---|
1 | Dit betreft incidentele projectkosten voortkomend uit de uitvoering van het integraal huisvestingsprogramma in 2024. Het betreft de kosten voor asbestsanering en tijdelijke huisvesting. | |||
2 | Conform de uitgangspunten uit de nota reserves en voorzieningen worden de kosten voor wijkontwikkelingsprojecten verrekend met deze betreffende reserve. Einddatum hiervan is 2026 (conform de begroting 2025). | |||
3 | Conform de uitgangspunten uit de nota reserves en voorzieningen worden de kosten voor het project bolwerk verrekend met deze betreffende reserve. Einddatum hiervan is 2025. | |||
4 | Conform de uitgangspunten uit de nota reserves en voorzieningen worden de kosten voor de implementatie van de omgevingswet verrekend met deze betreffende reserve. Einddatum hiervan is 5 jaar naar invoering van de omgevingswet. | |||
5 | Conform de uitgangspunten uit de nota reserves en voorzieningen worden de kosten voor projecten in het kader van de versnelling van woningbouw verrekend met deze betreffende reserve. Einddatum (conform de begroting 2025) hiervan is 2027. | |||
6 | Dit betreft vergroeningsprojecten binnen het kader van het groenfonds, die afgerekend worden met de betreffende reserve. Dit zijn pojecten die voldoen aan de uitgangspunten conform de nota reserves en voorzieningen. Einddatum is 2026, conform de begroting 2023 / bestuursakkoord 2022. | |||
7 | In de 1e bestuursrapportage 2024 is besloten om de uitvoeringskosten voor het project kwaliteitsimpulsen openbare ruimte te onttrekken uit de reserve incidentele herstelacties openbare ruimte. Dit betreft een specifiek project budget voor herstelacties in de openbare ruimte, einddatum hiervoor is 2026. Conform besluit bij de jaarstukken 2022 (amendement) | |||
8 | Dit betreft de eenmalige kosten voor de verkoopopbrengst van de locatie Spoorzone A1. | |||
9 | Dit betreft incidenteel budget voor de uitvoering van het project/ regeling energietoeslag. Einddatum van deze regeling betreft 2024. | |||
10 | Dit betreft diverse projecten in de regio (de arbeidsmarkt region | Midden-Holland) in het kader van het versterken van de regionale arbeidsmarkt. De einddatum betreft (conform de begroting 2025) 2026. | |||
11 | Dit betreft incidenteel budget voor het uitvoeren van de POK regeling. Einddatum hiervan is 2026. | |||
12 | Voor de opvang van vluchtelingen heeft de gemeente kosten gemaakt. Het tijdelijke karakter van deze opvang maakt deze kosten incidenteel. | |||
13 | Conform de uitgangspunten uit de nota reserves en voorzieningen worden de kosten voor buurt impuls projecten verrekend met deze betreffende reserve. Einddatum hiervan is 2026 | |||
14 | Betreft incidenteel budget voor de pilot Simpel Switchen. Einddatum hiervan is 2025 | |||
15 | Dit betreft incidenteel budget voor het project UNESCO Sint-Jan. Einddatum hiervan is 2024. | |||
16 | Dit betreft de kosten voor incidentele projecten in het kader van reeds in gang gezette en toekomstige organisatieontwikkelingen. Voorbeeld hiervan zijn dekking van onder andere frictiekosten. | |||
17 | Dit betreft incidenteel project budget voor de organisatie van het VNG congres in de zomer van 2024. | |||
18 | Voor de uitvoering van het project integraal huisvestingsprogramma (IHP) heeft de gemeente in 2024 indicentele bijdragen van diverse scholen ontvangen. Deze bijdragen zijn conform de uitgangspunten niet gestort in de reseve, maar in mindering gebracht op de investering in het onderwijsgebouw. | |||
19 | Dit betreft een incidentele bijdrage vanuit de meicirculaire 2024 voor de uitvoeringskosten voor de implementatie van de omgevingswet. | |||
20 | Dit betreft een incidentele verkoopopbrengst voor het 1e bouwveld Westergouwe. Deze verkoop heeft in 2024 plaatsgevonden. | |||
21 | Dit betreft de eenmalige verkoopopbrengst van de locatie Spoorzone A1. | |||
22 | In 2024 heeft de transactie van de grondverkoop van Goudkade 25 plaatsgevonden. De opbrengst hiervan is in overeenstemming met de financiële regelgeving (BBV) ten gunste van het rekeningresultaat gebracht. | |||
23 | Voor de opvang van vluchtelingen ontvangt de gemeente een incidentele bijdrage van het rijk. Het tijdelijke karakter van deze opvang maakt deze inkomsten incidenteel. |