Wat heeft de gemeente ervoor gedaan?

Doelstelling 1:Duurzaam terugdringen van ondermijnende criminaliteit

  • Versterkte integrale controles. In 2024 zijn 15 integrale controles uitgevoerd op horecaondernemingen, overlastpanden, bedrijventerreinen, garageboxen en illegale (onvergunde) prostitutie. Door samenwerking met partners zoals politie, ODMH en RIEC kon gerichter worden gehandhaafd en werden misstanden sneller opgespoord.

  • Bewustwording en voorlichting. Inwoners, gemeenteambtenaren en andere professionals zijn actief voorgelicht over de risico’s van ondermijnende criminaliteit en hoe signalen te herkennen. Dit draagt bij aan een betere signalering en vroegtijdige aanpak.

  • Datagedreven en informatiegestuurde aanpak. De gemeente heeft het informatiegestuurd en datagericht werken verder ontwikkeld. Daardoor worden signalen effectiever en sneller opgepakt. Door aanscherping van werkprocessen is de gemeentelijke informatiepositie versterkt en dat vergroot de effectiviteit van de aanpak.

  • Regionale afstemming Wet Bibob. Binnen een districtsbrede werkgroep is de toepassing van het Bibob-instrument afgestemd. Zo wordt regionaal een eenduidige aanpak gehanteerd en kunnen criminelen minder gemakkelijk van gemeente naar gemeente uitwijken.

  • Aanstellen Bibob-coördinator en versterking team. In 2024 is een Bibob-coördinator gestart met een verkenning naar de uitbreiding van de Wet Bibob naar andere sectoren dan de horecabranche, om een waterbedeffect te voorkomen en een eerlijk en gezond ondernemersklimaat te bevorderen. Daarnaast zijn de twee vacatures van jurist openbare orde en veiligheid ingevuld en dat heeft de slagkracht van de gemeente vergroot.

Doelstelling 2: Daling aantal woninginbraken en aanpakken van gedigitaliseerde criminaliteit

  • Monitoring en preventieacties tegen woninginbraken. Samen met de politie is de ontwikkeling van het aantal woninginbraken gemonitord. In samenwerking met Buurt WhatsAppgroepen, Buurtvoorlichters, politie en BOA’s zijn preventieacties georganiseerd om bewoners bewuster te maken van inbraakrisico’s en hen te helpen hun woning beter te beveiligen.

  • Gerichte aanpak van inbrekers en jonge aanwas. In het Zorg- en Veiligheidshuis is actie ondernomen om daders van woninginbraken aan te pakken en te begeleiden. Ook is ingezet op het voorkomen dat jongeren instromen in criminele netwerken die zich bezighouden met woninginbraken.

  • Voorlichting over cybercriminaliteit in het onderwijs. Op 30 scholen in het primair- en voortgezet onderwijs zijn voorlichtingen gegeven over de risico’s van gedigitaliseerde criminaliteit. Hiermee zijn jongeren bewuster gemaakt van de gevaren van bijvoorbeeld phishing, identiteitsfraude en online oplichting.

  • Ondersteuning van ondernemers bij cybercrime en ondermijning. Ondernemers zijn via een congres in de Goudse Schouwburg geïnformeerd over de risico’s van cybercrime en ondermijning. Dit evenement bracht ondernemers, experts en veiligheidspartners samen om kennis te delen en weerbaarheid te vergroten.

  • Samenwerking binnen de regionale werkgroep cybercriminaliteit. De gemeente heeft kennis gedeeld en afgestemd met andere gemeenten om samen een effectieve en gecoördineerde aanpak te realiseren. Dit gebeurde binnen de regionale werkgroep cyber- en gedigitaliseerde criminaliteit van het Regionaal Samenwerkingsverband Integrale Veiligheid (RSIV).

Doelstelling 3: Afname jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit

  • Gedragsinterventie ‘Alleen jij bepaalt wie je bent’ (AJB). De interventie AJB, een bewezen effectieve gedragsaanpak voor kwetsbare jongeren, is voortgezet. In 2024 deden 40 jongeren mee via een voetbalvereniging en diverse middelbare scholen. Negen onderwijsinstellingen zijn benaderd om zich bij het programma aan te sluiten.

  • Intensieve coaching en begeleiding. Twee IPTA-coaches begeleidden jongeren in een kwetsbare situatie intensief naar school of werk om delinquent gedrag te voorkomen. In 2024 liepen er negen coachingstrajecten waarvan een deel in 2025 wordt voortgezet.

  • Risico Jongeren Overleg en individuele interventies. In het Risico Jongeren Overleg zijn 31 jongeren besproken. De gemeente en politie hebben bij 13 jongvolwassenen huisbezoeken afgelegd om hen te wijzen op hun gedrag en de gevolgen. Drie gesprekken vonden plaats in het Huis van de Stad, waarvan twee leidden tot een officiële waarschuwing voor een gebiedsverbod.

  • Gerichte groepsaanpak en interventies voor moeders. Er is een groepsaanpak uitgevoerd, waarbij 19 moeders zijn benaderd om deel te nemen aan een interventie. Deze aanpak was gericht op jongeren die in groepsverband overlast veroorzaakten, waarvan een deel in mei 2024 is afgerond.

  • Top-X aanpak voor criminele jeugdgroepen. In 2024 is een doorlopende Top-X aanpak uitgevoerd, gericht op negen personen. Deze aanpak richt zich op de zwaarste categorie probleemjongeren. Daarbij wordt samen met politie en zorgpartners gewerkt aan gedragsverandering en het tegengaan van verdere criminaliteit.

Doelstelling 4: Een verdere professionalisering van het beleid en de uitvoering rondom vergunningen

  • Professionalisering van vergunningverlening. In 2024 is een vast team ingericht dat ondernemers en evenementorganisatoren begeleidt bij (vergunning)aanvragen. De samenwerking met Toezicht en Handhaving en andere gemeentelijke afdelingen is versterkt om het proces efficiënter en effectiever te maken.

  • Omgaan met de stijging van demonstraties. Door de toename van demonstraties is extra personeelscapaciteit ingezet binnen vergunningverlening, crisisbeheersing en handhaving. Daarnaast is geïnvesteerd in structureel contact met de meest actieve demonstratiegroepen om demonstraties ordelijk te laten verlopen.

Doelstelling 5: Voorkomen van polarisatie en radicalisering

  • Persoonsgerichte aanpak radicalisering. In het Zorg- en Veiligheidshuis zijn individuele gevallen van (mogelijke) radicalisering intensief en frequent besproken. Zo kon snel en effectief worden ingegrepen waar nodig.

  • Scholing van professionals. Ongeveer 70 interne en externe professionals hebben trainingen gevolgd bij het Rijksopleidingsinstituut tegengaan Radicalisering. Zij zijn getraind in het herkennen van radicalisering, rechtsextremisme en hebben hun intercultureel bewustzijn vergroot.

  • Netwerksamenwerking en kennisdeling. De gemeente nam deel aan 26 netwerkoverleggen binnen de regio en op landelijk niveau om kennis, ervaringen en best practices te delen. Ook zijn diverse professionals en organisaties in Gouda betrokken bij de aanpak van radicalisering.

  • Onderzoek naar radicalisering en polarisatie. In opdracht van de gemeente heeft een extern onderzoeksbureau een ‘fenomeenanalyse’ uitgevoerd. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe radicalisering en polarisatie zich in Gouda manifesteren en biedt handvatten voor verdere aanpak.