Wat heeft het gekost?

Overzicht exploitatie

Exploitatie (bedragen * € 1.000)

Begroting 2024 (basis)

Begroting 2024 (na wijzigingen)

Rekening 2024

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijzigingen

Lasten

6.689

1.312

155

1.157

Baten

-238.476

-245.653

-246.878

1.226

Saldo van baten en lasten

-231.787

-244.341

-246.724

2.382

Toevoegingen aan reserves (lasten)

0

0

0

0

Onttrekkingen aan reserves (baten)

0

0

0

0

Gerealiseerd resultaat

-231.787

-244.341

-246.724

2.382

Taakvelden

De volgende taakvelden maken deel uit van dit programma. Per taakveld is het saldo van lasten en baten weergegeven. Een positief bedrag (+) laat zien hoeveel geld dit taakveld de gemeente per saldo heeft gekost.

Taakvelden (bedragen * € 1.000)

Begroting 2024 (basis)

Begroting 2024 (na wijzigingen)

Rekening 2024

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging

0.5 Treasury

-1.619

-769

-1.328

559

0.61 OZB woningen

-9.674

-10.384

-10.454

70

0.62 OZB niet-woningen

-9.438

-8.990

-8.778

-212

0.63 Parkeerbelasting

-4.059

-4.712

-4.972

261

0.64 Belastingen overig

-520

-592

-637

44

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

-213.637

-219.811

-220.481

669

0.8 Overige baten en lasten

6.927

684

-19

703

0.9 Vennootschapsbelasting (VPB)

233

233

-56

289

Totaal

-231.787

-244.341

-246.724

2.382

Verschillenverklaring exploitatie

Omschrijving (bedragen * € 1000)

0.5 Treasury

559

V

Voor € 410.000 is sprake van hogere baten dan begroot. Dit bestaat uit:
- Belastingrente van € 219.000. Deze rente was niet begroot en heeft te maken met de suppletieaangifte Btw-compensatiefonds en de belasting hierover.
- Renteontvangsten op de rekening-courant bij de schatkist (€ 132.000) en BNG Bank (€ 9.000).
- Rente op geleend geld van € 50.000.

410

V

In 2024 is minder geleend dan begroot en het rentetarief viel lager uit. Hierdoor waren de rentekosten op kasgeldleningen € 90.000 lager. Op langlopende leningen waren de rentekosten € 70.000 lager.

138

V

Diverse kleine verschillen.

11

V

0.61 OZB woningen

70

V

Diverse kleine verschillen.

70

V

0.62 OZB niet-woningen

212

N

Dit nadeel wordt met name verklaard doordat de prognose van nog op te leggen aanslagen over voorgaande jaren te hoog was bepaald.

217

N

Diverse kleine verschillen.

5

V

0.63 Parkeerbelasting

261

V

Bij de 2e bestuursrapportage 2024 zijn de parkeerinkomsten geactualiseerd. Eind 2024 bleek dat er toch meer inkomsten op parkeren zijn gerealiseerd. Deze worden voornamelijk veroorzaakt door hogere inkomsten uit straat- en terreinparkeren. Een hogere betalingsbereidheid ligt daaraan ten grondslag. Naheffingsaanslagen en inkomsten uit vergunningen waren licht hoger dan voorzien bij de 2e bestuursrapportage. Naar verwachting vindt de raadsbehandeling van het Omgevingsplan Parkeren in de 2e helft van 2025 plaats. Dit behelst onder meer ook een actualisatie van de tarieven.

261

V

0

0

0.64 Belastingen overig

45

V

Diverse kleine verschillen.

45

V

0.7 Alg uitk en ov uitk gemeentefonds

669

V

De decembercirculaire gemeentefonds 2024 heeft geleid tot € 722.000 extra baten. Het college heeft de raad daarover geïnformeerd bij memo van 29 januari 2025.

722

V

Van meer uitkeringsmaatstaven dan gebruikelijk heeft het rijk per balansdatum geen geactualiseerde aantallen gepubliceerd. De werkelijke inkomsten voor Gouda vallen daardoor lager uit dan geraamd. Daarnaast zijn enkele nagekomen beschikkingen met betrekking tot de uitkeringsjaren 2022 en 2023 verwerkt. Per saldo leidt dit tot een nadeel van € 53.000.

53

N

0.8 Overige baten en lasten

703

V

De organisatie moet soms kosten maken voor organisatieontwikkeling. Ter dekking van deze kosten heeft de raad de reserve Organisatieontwikkeling in het leven geroepen. Hierop kan een beroep worden gedaan als het gaat om incidentele (re-)organisatiekosten die niet uit reguliere budgetten kunnen worden betaald. Er zijn minder kosten gemaakt dan was begroot als onttrekking uit de reserve. Veel kon binnen bestaande budgetten worden opgelost. Hierdoor is in 2024 een beperkt beroep gedaan op de reserve Organisatieontwikkeling en kan de reserve worden aangewend wanneer dat meer nodig is. Dit heeft ook betrekking op taakveld 0.4.

184

V

De taakmutaties uit de septembercirculaire 2024 gemeentefonds konden niet meer door middel van een begrotingswijziging naar de functionele programma's worden overgeheveld. Daarom is in dit programma een voordeel van € 287.000 ontstaan. De middelen in verband met de Wet betaalbare huur ad € 65.000 hoefden niet ingezet te worden. De lasten in verband met de taakmutatie alleenverdienersproblematiek zijn verantwoord in programma 4.

287

V

Gouda heeft een AZC. Op basis daarvan heeft Gouda recht op een uitkering volgens het Faciliteitenbesluit opvangcentra. Op basis van de septembercirculaire 2024 is € 173.000 ontvangen. Dit bedrag kon daarna niet meer met een begrotingswijziging naar het functionele programma worden overgeheveld. Voorgesteld wordt om dit bedrag bij de bestemming van het rekeningresultaat 2024 toe te voegen aan de hiervoor ingestelde reserve Vluchtelingenopvang.

173

V

Diverse kleine verschillen.

59

V

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

289

V

Door een nauwkeurigere manier van kostentoerekening aan de clusters parkeergarage en reclameconcessies over de jaren 2022, 2023 en 2024 is minder vennootschapsbelasting verschuldigd dan begroot.

289

V

Verschillenverklaring reserves

Omschrijving (bedragen * € 1000)

Verschil

V/N

Geen toe te lichten mutaties op reserves onder dit programma.

Totaal

0

V