Exploitatie (bedragen * € 1.000) | Begroting 2024 (basis) | Begroting 2024 (na wijzigingen) | Rekening 2024 | Verschil rekening t.o.v. begroting na wijzigingen |
---|---|---|---|---|
Lasten | 26.139 | 29.135 | 28.787 | 348 |
Baten | -8.935 | -10.717 | -10.081 | -636 |
Saldo van baten en lasten | 17.204 | 18.418 | 18.706 | -288 |
Toevoegingen aan reserves (lasten) | 0 | 5.452 | 4.700 | 752 |
Onttrekkingen aan reserves (baten) | -305 | -4.164 | -4.083 | -80 |
Gerealiseerd resultaat | 16.898 | 19.707 | 19.323 | 383 |
De volgende taakvelden maken deel uit van dit programma. Per taakveld is het saldo van lasten en baten weergegeven. Een positief bedrag (+) laat zien hoeveel geld dit taakveld de gemeente per saldo heeft gekost.
Taakvelden (bedragen * € 1.000) | Begroting 2024 (basis) | Begroting 2024 (na wijzigingen) | Rekening 2024 | Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging |
---|---|---|---|---|
2.4 Economische havens en waterwegen | 1.579 | 1.872 | 1.852 | 20 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 215 | 223 | 227 | -4 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 177 | 189 | 261 | -72 |
3.4 Economische promotie | 1.975 | 1.839 | 1.601 | 239 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 8.488 | 9.798 | 10.266 | -468 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 4.770 | 4.497 | 4.500 | -4 |
Totaal | 17.204 | 18.418 | 18.706 | -288 |
Omschrijving (bedragen * € 1000) | Saldo | V/N |
---|---|---|
2.4 Economische havens en waterwegen | 20 | V |
Diverse kleine verschillen. | 20 | V |
|
|
|
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 4 | N |
Diverse kleine verschillen. | 4 | N |
|
|
|
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 72 | N |
De markten zijn in 2024 meer gereinigd waardoor hogere reinigingskosten markten zijn ontstaan. | 72 | N |
|
|
|
3.4 Economische promotie | 239 | V |
De inkomsten uit toeristenbelasting waren hoger dan voorzien. Dit is veroorzaakt door een toename van het aantal overnachtingen en de verwerking van aanslagen voorgaande jaren. | 74 | V |
Het voordeel op stadsmarketing wordt veroorzaakt doordat pas in de loop van 2024 een vacature ingevuld kon worden. | 37 | V |
Binnen de post Economische ontwikkeling zijn voordelen gerealiseerd op het gebied van de Samenwerkingsagenda Binnenstad en de Economische Agenda. | 97 | V |
Diverse kleine verschillen. | 31 | V |
|
|
|
4.2 Onderwijshuisvesting | 468 | N |
Voor kosten aan 2 bruikleenscholen was door de raad € 250.000 beschikbaar gesteld. De uitvoering aan 1 van die scholen heeft nog niet plaatsgevonden. De laatste noodzakelijke werkzaamheden aan de bruikleenscholen worden in 2025 uitgevoerd. Hierdoor is de onttrekking € 80.000 lager. Anderzijds waren eigen bijdragen voor € 752.000 voor IHP 1 exploitatie begroot, aangevuld met een begrote storting in de reserve Onderwijshuisvesting. Maar volgens de BBV-regels dienen de eigen bijdragen in mindering te worden gebracht op de investeringsbudgetten. Dit is nu verwerkt. (Daarbij zullen (na 2024) de sloopkosten, die begroot waren als onttrekking aan de reserve voor de projecten Auris Taalplein – de Triangel en de Livingstoneschool, ook op het investeringsbudget geboekt worden. Per saldo is dit een boekhoudkundige aanpassing.) | 672 | N |
Er was een meevaller vanwege het innen van achterstallige door te belasten huurkosten van Burgemeester Martenssingel 15 van afgelopen jaren. | 201 | V |
Diverse kleine verschillen. | 3 | V |
|
|
|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 4 | N |
Voorgesteld wordt om de regionale WEB-middelen die niet zijn besteed in 2024, over te hevelen naar 2025, zodat ze beschikbaar blijven voor het doel waarvoor ze bestemd zijn. | 48 | V |
Diverse kleine verschillen. | 52 | N |
|
|
|
Omschrijving (bedragen * € 1000) | Verschil | V/N |
---|---|---|
Reserve Onderwijshuisvesting: de eigen bijdragen voor het IHP zijn niet in de reserve gestort maar verrekend als bijdrage op de investering. | 752 | V |
Reserve Onderwijshuisvesting: de kosten voor tijdelijke huisvesting en de sloopkosten van oude gebouwen zijn lager uitgevallen dan begroot. | 80 | N |
Totaal | 672 | V |