Wat heeft de gemeente ervoor gedaan?

Doelstelling 1: Uitvoeren Economische Agenda

  • Evaluatie en vernieuwing Economische Agenda. De evaluatie van de Economische Agenda is afgerond. Op basis hiervan wordt een nieuwe agenda opgesteld. Deze wordt halverwege 2025 verwacht.

  • Ontwikkeling bedrijventerreinen en kantorenstrategie. Samen met ondernemersvereniging Gouwespoor is gestart met een vergroeningsproject op bedrijventerreinen. Daarnaast heeft de gemeente als pilot bijgedragen aan parkmanagement op twee terreinen, met extra inzet voor verduurzaming. De regio Midden-Holland werkt aan een actualisatie van de regionale kantorenstrategie, die in april 2025 wordt vastgesteld.

  • Versterking ondernemersklimaat. In 2024 zijn verschillende initiatieven genomen om (startende) ondernemers te ondersteunen. De wethouder Economie legde twaalf werkbezoeken af, het college bezocht drie bedrijven en het ondernemersontbijt vond tweemaal plaats. Daarnaast zijn vijf bijeenkomsten van het StartUp Café georganiseerd en is de bedrijvencontactdag gecombineerd met de Haringparty.

  • Campus Gouda en regionale samenwerking. Campus Gouda speelde een actieve rol in de regio. Er zijn werkbezoeken afgelegd via ‘Campus On Tour’ en er is samengewerkt aan trajecten binnen de regionale agenda.

  • Stimuleren circulaire economie. De Goudse Startnotitie Circulaire Economie is vastgesteld. Hierin zijn vier pijlers benoemd als uitgangspunt voor het circulaire beleid.

Doelstelling 2: Duurzame en toekomstbestendige schoolgebouwen

  • Uitvoering eerste tranche onderwijshuisvesting. De uitbreiding van de Johannes Calvijnschool en de nieuwbouw van Auris Taalplein – de Triangel zijn afgerond. De tweede tranche van het uitvoeringsplan is verder ontwikkeld samen met schoolbesturen en op basis van input van de gemeenteraad. Het plan wordt naar verwachting voor de zomer van 2025 vastgesteld.

  • Nieuwbouw en huisvesting onderwijs. De bouw van IKC De Ontdekkingsreizigers in Westergouwe is gestart. We realiseerden een mytyllschoolvoorziening in Goverwelle. Daarnaast is een nieuwe locatie gerealiseerd voor de Internationale Schakelklas (ISK) ter vervanging van de locatie aan de Aakwerf. En er is gestart met de realisatie van een permanente tweede locatie. We ondertekenden een convenant met de regiogemeenten over solidatiteit rond ISK.

  • Onderhoud en tijdelijke huisvesting scholen. De zes gemeentelijke bruikleenscholen zijn onderhouden of gereedgemaakt voor tijdelijke huisvesting van scholen die onderdeel zijn van de eerste tranche van het uitvoeringsplan.

  • Structurele financiële middelen voor onderwijshuisvesting. Via het Herfstakkoord zijn structurele middelen voor de tweede tranche in de begroting opgenomen. Daardoor is verdere ontwikkeling van het plan mogelijk.

  • Vergroening van schoolpleinen. De subsidieregeling voor het vergroenen van schoolpleinen is vastgesteld. In de eerste ronde zijn vier aanvragen toegekend.

Doelstelling 3: Sterk onderwijs en terugdringen laaggeletterdheid

  • Uitvoering Goudse Onderwijsagenda. Er zijn gesprekken gevoerd met het primair onderwijs over segregatie, ondersteund door het Kenniscentrum Gemengde Scholen. De werkgroep Taal heeft acties geformuleerd ter bevordering van taalontwikkeling en er is subsidie verstrekt vanuit het onderwijsachterstandenbudget. Daarnaast zijn convenanten opgesteld voor een doorgaande leerlijn voor- en vroegschoolse educatie en techniek.

  • Aanpak laaggeletterdheid en digitale vaardigheden. Het lokale plan laaggeletterdheid is uitgevoerd, met onder andere extra taalklassen bij taalschool Sagènn, cursussen zoals Klik & Tik, Digisterker en Digivitaler en projecten gericht op gezondheids- en taalvaardigheden. Het bereik van NT2-inwoners is verbeterd, maar NT1-inwoners blijven moeilijk te bereiken.

  • Gezinsaanpak en bibliotheekinitiatieven. De Brede School en het Taalhuis werkten samen aan de gezinsaanpak, met ondersteuning voor peuterspeelzalen bij voorleesbeleid en betere boekenselectie. Leesconsulenten bezochten gezinnen thuis om ouders te helpen met taal en voorlezen. De bibliotheek heeft subsidie ontvangen om een Gouds Taalaanbod voor 12-18-jarigen te ontwikkelen, samen met de VO-scholen. We introduceerden Boekstart in de kinderopvang. Het Rijke Schoolprogramma Korte Akkeren kende zeer positieve resultaten.

  • Duidelijkere communicatie binnen de gemeente. Gemeentemedewerkers kregen bijeenkomsten waarin een taalambassadeur brieven analyseerde en herschreef om de leesbaarheid te verbeteren. De Taalmeter werd verder gepromoot als screeningsinstrument om leesproblemen te herkennen.

  • Stimuleren van techniekonderwijs. De Techniekwerkplaats kende in 2024 een drukkere bezetting. Het programma ‘Vrienden van Techniek Talent Gouda’ is gelanceerd. Daarbij committeren bedrijven zich financieel aan het stimuleren van techniekonderwijs. Er is subsidie toegekend voor Sterk Techniek Onderwijs Gouda en een subsidieaanvraag voor Techkwadraat voorbereid. Het voortgezet onderwijs en mbo-instellingen onderhouden structureel overleg over de doorlopende leerlijn techniek.

  • Voortijdig schoolverlaters. We gaven succesvol uitvoering aan de aanpak Voortijdig Schoolverlaten. Onze RMC-regio heeft het laagste aantal VSV-ers van Nederland.

Doelstelling 4: Doorontwikkelen Campus Gouda

  • Innovatietafels en samenwerking in de regio. Er is een innovatietafel gevormd met 14 partners uit onderwijs, zorg, overheid en bedrijfsleven. Dit leidde tot een breed gedragen innovatieagenda. Het vernieuwde Experience Lab en de Bus to the Future, ontwikkeld door mboRijnland en het Hoornbeeck College, bieden studenten en professionals de mogelijkheid om zorgtechnologie te testen en ervaren. Het lab ontving 743 bezoekers en de bus werd 11 keer ingezet in de regio.

  • Living Lab Bodem & Technologie. Binnenstad Gouda en het “Vijfde Dorp” in Zuidplas fungeerden als testgebieden binnen het living lab. Innovatietafels brachten 19 onderwijsinstellingen, overheden en bedrijven samen. Dat leidde tot een innovatieagenda en betrokkenheid van 106 studenten bij innovatietrajecten. Samenwerking met het Kenniscentrum Bodemdaling en Funderingen (KBF) en de Experience Bodemdaling in Arti Legi werd versterkt.

  • Modulair onderwijs voor bodem en zorg. In februari 2024 is modulair onderwijs rondom bodem gestart in samenwerking met Hogeschool Saxion. Drie modules werden uitgevoerd met 39 deelnemers uit gemeenten, bedrijfsleven en ODMH. De module zorgtechnologie werd in juli 2024 afgerond en verdere voortzetting wordt besproken met de partners.

  • Stadslogistiek als nieuw thema binnen Campus Gouda. Het vraagstuk van stadslogistiek is verder uitgewerkt en geconcretiseerd binnen de regionale triple helix. Dit resulteerde in een deelakkoord, ondersteund door de Economic Board Zuid-Holland. Daarmee is financiering gewaarborgd voor 2025-2027.

  • Betrokkenheid bij Centra voor Innovatief Vakmanschap. Gouda is actief binnen drie Centra voor Innovatief Vakmanschap (CIV): Smart Technology, Welzijn & Zorg en Leven Lang Flex. Deze initiatieven ondersteunen een duurzame start van mbo-studenten op de arbeidsmarkt. Het CIV Smart Technology is verlengd met een nieuwe subsidie van OCW.

Doelstelling 5: Terugdringen jeugdwerkloosheid

  • Toename jeugdwerkloosheid en gerichte aanpak. In Gouda is het aantal werkloze jongeren gestegen van 259 in 2022 naar 286 in 2024. Dit is in lijn met de landelijke trend. De gemeente heeft extra ingezet op begeleiding en trajecten om deze jongeren naar werk of onderwijs te begeleiden.

  • Outreachende aanpak jongerencoach. Een specialistische jongerencoach begeleidt jongeren die niet bekend zijn bij de gemeente, onderwijs of justitie. In 2024 werden meer dan 100 jongeren in beeld gebracht, waarvan 56 in traject zijn gegaan. Hiervan stroomden 33 jongeren uit naar werk en 6 naar een opleiding, terwijl 12 jongeren een uitkering aanvroegen. De rest is nog in begeleiding.

  • Intensivering samenwerking Werkcafé. De samenwerking binnen het Werkcafé is versterkt, met als doel om voorgesorteerd te zijn op de opening van het Werkcentrum in 2026. Dit maakt het voor inwoners en werkgevers eenvoudiger om op één plek terecht te kunnen met vragen over werk en scholing.

  • Projecten en interventies tegen jeugdwerkloosheid. Er is geïnvesteerd in verschillende projecten, waaronder School@Work, meerdere groepen binnen Llokaal Expeditie en de voorbereiding van de pilot Stagefit. Ook is gebruikgemaakt van het scholings- en hulpmiddelenbudget om jongeren beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt.