Wat heeft het gekost?

Overzicht exploitatie

Exploitatie (bedragen * € 1.000)

Begroting 2024 (basis)

Begroting 2024 (na wijzigingen)

Rekening 2024

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijzigingen

Lasten

42.403

45.167

46.350

-1.182

Baten

-7.730

-8.230

-10.082

1.852

Saldo van baten en lasten

34.673

36.937

36.268

670

Toevoegingen aan reserves (lasten)

1.887

1.887

1.887

0

Onttrekkingen aan reserves (baten)

-3.169

-4.600

-4.384

-216

Gerealiseerd resultaat

33.391

34.225

33.771

454

Taakvelden

De volgende taakvelden maken deel uit van dit programma. Per taakveld is het saldo van lasten en baten weergegeven. Een positief bedrag (+) laat zien hoeveel geld dit taakveld de gemeente per saldo heeft gekost.

Taakvelden (bedragen * € 1.000)

Begroting 2024 (basis)

Begroting 2024 (na wijzigingen)

Rekening 2024

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging

0.1 Bestuur

6.253

6.466

6.801

-335

0.2 Burgerzaken

1.184

1.800

1.764

36

0.4 Overhead

27.236

28.671

27.702

969

Totaal

34.673

36.937

36.268

670

Verschillenverklaring exploitatie

Omschrijving (bedragen * € 1000)

0.1 Bestuur

335

N

De netwerksamenwerking Alphen-Gouda-Woerden werkt aan het versterken van het Groene Hart. De gemeente Gouda verzorgt namens de netwerksamenwerking het financiële beheer van de samenwerking. In 2024 is de programmatische manier van werken, met bijzondere aandacht voor circulaire economie en recreatie & groen, goed op gang gekomen. Dat uit zich ook in het toegekend krijgen van subsidies en bijdragen van aangesloten gemeenten in het Groene Hart. Eind 2024 zijn voor het programma Groene Hart Circulair meerdere subsidies en bijdragen van gemeenten toegekend voor projecten en actielijnen, waarvoor de uitgaven grotendeels plaatsvinden in 2025.

193

V

De organisatie van het VNG congres 2024 heeft geleid tot hogere kosten. Deze zijn met name te verklaren door de keuze voor de plenaire locatie waar meer kosten aan verbonden waren dan vooraf voorzien.

80

N

Vanwege de jaarlijkse herberekening van de benodigde voorziening voor de pensioenen (oud-) wethouders dient een extra bedrag aan de voorziening gedoteerd te worden.

243

N

De kosten voor wachtgeld van oud-wethouders werd voorheen in de exploitatie begroot en geboekt. Hiervoor dient echter een voorziening te worden gevormd. De lasten voor de komende jaren dienen in 2024 in 1 keer aan de voorziening te worden gedoteerd. In de komende jaren geeft dit een voordeel in de exploitatie op.

279

N

Het budget voor intergemeentelijke samenwerking is niet geheel besteed en diverse andere kleine verschillen.

74

V

0.2 Burgerzaken

36

V

Diverse kleine verschillen.

36

V

0.4 Overhead

969

V

Een gezamenlijke aanbesteding heeft een voordeliger tarief voor gas en elektra opgeleverd. Verder zijn er diverse lagere kosten voor schoonmaak geweest, zoals een lagere inzet in het eerste halfjaar en een buitengevellift die niet kon worden gebruikt.

311

V

Door vroegtijdige beëindiging van contracten met ingehuurde medewerkers van de afdeling Dienstverlening is budget overgebleven. De (ongewenste) eerdere uitstroom van deze collega’s hebben we niet op korte termijn kunnen opvangen.

293

V

Het budget voor automatisering is de laatste jaren verhoogd in verband met verwachte stijgingen in de kosten. De prognose was dat de kosten met 15% zouden stijgen. Uiteindelijk blijken de kosten voor 2024 minder hard te zijn gestegen dan geraamd.

232

V

Door vertraging is een aantal gemeentebrede ICT-projecten niet van start gegaan volgens planning en doorgeschoven naar 2025. Hierdoor is het beschikbare budget niet volledig besteed in 2024.

170

V

Dit tekort voor inhuur derden in verband met langdurig zieken wordt gedekt met het overschot in Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie.

158

N

Dit zijn regionale middelen. Voorgesteld wordt om de middelen op taakvelden 0.4, 6.1, 6.71d, 6.72d, 6.82a en 7.1 over te dragen aan de GRJW.

454

N

De gemeentebrede opslag voor overhead wordt centraal op het directiebudget begroot. De daadwerkelijke gemaakte kosten worden op de diverse andere afdelingen begroot en doorbelast naar de andere taakvelden. Daarmee is deze post gemeentebreed saldoneutraal.

507

V

Diverse kleine verschillen.

42

N

De organisatie moet soms kosten maken voor organisatieontwikkeling. Ter dekking van deze kosten heeft de raad de reserve Organisatieontwikkeling in het leven geroepen. Hierop kan een beroep worden gedaan als het gaat om incidentele (re-)organisatiekosten die niet uit reguliere budgetten kunnen worden betaald. Er zijn minder kosten gemaakt dan vanuit de reserve als onttrekking begroot is. Veel kon binnen bestaande budgetten worden opgelost. Hierdoor is in 2024 een beperkt beroep gedaan op de reserve Organisatieontwikkeling en kan de reserve worden aangewend wanneer dat meer nodig is. Dit heeft ook betrekking op taakveld 0.8.

32

V

Het incidentele budget voor implementatie van het eHRM systeem is nog niet geheel in de 2024 besteed. Voorgesteld wordt dit budget over te hevelen naar 2025.

78

V

Verschillenverklaring reserves

Omschrijving (bedragen * € 1000)

Verschil

V/N

De reserve Organisatieontwikkeling wordt breed ingezet ter dekking van zowel reeds in gang gezette als toekomstige organisatieontwikkelingen. In 2024 zijn er minder kosten gemaakt die verrekend worden met de reserve.

216

N

Totaal

216

N