Overhead

Inleiding

Alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces worden volgens het BBV gerekend tot de overhead. Baten en lasten van de overhead moeten apart en afzonderlijk worden vermeld. Hierdoor kan de raad beter sturen op e bedrijfsvoering. En door de eenduidige systematiek gaat vergelijken met andere gemeenten gemakkelijker.

Vanwege administratief technische redenen is de overhead in Gouda een onderdeel van programma 7 Bestuur en organisatie.

Toelichting op de overhead

Voorbeelden van kosten die tot de overhead worden gerekend zijn de salarislasten van leidinggevenden en van medewerkers van de afdeling financiën. Ook de exploitatielasten van het Huis van de Stad maken deel uit van de overhead.

In het BBV is voor de grondexploitaties, investeringen en voorzieningen een uitzondering gemaakt voor wat betreft het centraal begroten en verantwoorden van overheadkosten. Deze uitzondering is gemaakt omdat het niet toerekenen van de overhead zou leiden tot een nadelig resultaat. De jaarlijkse last zou dan namelijk ineens ten laste van het begrotingsresultaat moeten worden gebracht in plaats van deze toe te rekenen aan het grondbedrijf, de onderhoudsvoorzieningen en de investeringen.

Toerekening overhead aan heffingen en tarieven 

Doordat de overhead kosten in een apart overzicht worden verantwoord ontstaat een beter inzicht in de directe kosten die de gemeente maakt voor het leveren van haar producten binnen de programma's. Dit betekent niet dat dat de overhead buiten beschouwing wordt gelaten bij de berekening van de heffingen en tarieven. Deze wordt namelijk extracomptabel (buiten de boekhouding om) berekend ten behoeve van de tariefstelling en om aan te tonen dat de gemeente met deze heffingen geen winst maakt. De toegerekende overhead aan de heffingen en tarieven maakt onderdeel uit van de gepresenteerde kosten van overhead.

Specificatie overhead

Exploitatie - Lasten (bedragen * € 1.000)

Begroting 2024 (basis)

Begroting 2024 (na wijzigingen)

Rekening 2024

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijzigingen

Beheer openbare ruimte

430

491

536

-44

Bestuur Veiligheid en Dienstverlening

200

211

213

-2

Bestuurs- en managementondersteuning

2.000

2.469

2.519

-50

Centraal juridische afdeling

817

1.026

1.033

-7

Concernstaf

860

1.054

1.036

18

Dienstverlening

1.744

2.315

2.027

288

Directie algemeen

75

-877

-1.384

507

Directie Maatschappelijke Ontwikkeling

159

166

169

-3

Directie Ruimtelijke Ontwikkeling

171

180

175

5

Facilitaire Zaken

3.594

3.848

3.601

247

Financiën

1.888

1.767

1.689

77

Human resource management

4.394

4.803

4.780

23

Informatievoorziening en automatisering

10.686

10.479

9.505

974

Leerlingzaken

163

163

170

-7

Maatschappelijk beleid

-274

143

286

-143

Opgroeien en start arbeidsmarkt

155

162

297

-135

Projecten openbare ruimte

148

152

226

-74

Regionale Werkorganisatie Sociaal Domein in opr.

2.497

2.780

4.809

-2.030

Ruimtelijk beleid en advies

224

234

250

-16

Toezicht en Handhaving

180

185

232

-47

Vastgoed, Grondzaken en Ontwikkeling

2.463

2.518

2.675

-157

Veiligheid en wijken

246

152

167

-16

Werk en financiën

278

295

290

5

Zorg en Ondersteuning

176

133

130

3

Totaal

33.272

34.850

35.431

-581

Exploitatie - Baten (bedragen * € 1.000)

Begroting 2024 (basis)

Begroting 2024 (na wijzigingen)

Rekening 2024

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijzigingen

Beheer openbare ruimte

0

0

-3

3

Bestuur Veiligheid en Dienstverlening

0

0

-3

3

Bestuurs- en managementondersteuning

0

0

-19

19

Centraal juridische afdeling

-31

-31

-17

-13

Concernstaf

0

0

0

0

Dienstverlening

0

0

0

0

Directie algemeen

0

0

0

0

Directie Maatschappelijke Ontwikkeling

0

0

0

0

Directie Ruimtelijke Ontwikkeling

0

0

0

0

Facilitaire Zaken

-449

-449

-492

43

Financiën

0

0

0

0

Human resource management

0

0

-8

8

Informatievoorziening en automatisering

-3.354

-3.126

-3.040

-87

Leerlingzaken

0

0

0

0

Maatschappelijk beleid

-18

-18

-3

-15

Opgroeien en start arbeidsmarkt

0

0

0

0

Projecten openbare ruimte

0

0

0

0

Regionale Werkorganisatie Sociaal Domein in opr.

-1.984

-2.354

-3.929

1.575

Ruimtelijk beleid en advies

0

0

-4

4

Toezicht en Handhaving

0

0

0

0

Vastgoed, Grondzaken en Ontwikkeling

-193

-193

-207

14

Veiligheid en wijken

-8

-8

-3

-5

Werk en financiën

0

0

0

0

Zorg en Ondersteuning

0

0

0

0

Totaal

-6.036

-6.179

-7.728

1.550

Overheadpercentage

Het BBV schrijft voor dat een indicator moeten worden opgenomen in de begroting, welke de totale overheadkosten uitdrukt in een percentage van de totale lasten exclusief toevoegingen aan reserves.

Omschrijving (bedragen * € 1.000)

Begroting 2024 (na wijzigingen)

Rekening 2024

Totale overheadkosten (programma totaal)

34.850

35.431

Toerekening externe kostendragers

-6.179

-7.728

Totale overheadkosten (excl toerekening)

28.671

27.702

Totale lasten (exclusief toevoegingen aan reserves)

406.494

390.122

Berekend overheadpercentage

7,1%

7,1%