Wat heeft het gekost?

Overzicht exploitatie

Exploitatie (bedragen * € 1.000)

Begroting 2024 (basis)

Begroting 2024 (na wijzigingen)

Rekening 2024

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijzigingen

Lasten

155.980

179.282

174.943

4.340

Baten

-34.725

-49.778

-51.046

1.267

Saldo van baten en lasten

121.255

129.504

123.897

5.607

Toevoegingen aan reserves (lasten)

0

3.223

3.223

0

Onttrekkingen aan reserves (baten)

-4.701

-10.863

-10.659

-204

Gerealiseerd resultaat

116.554

121.864

116.460

5.403

Taakvelden

De volgende taakvelden maken deel uit van dit programma. Per taakveld is het saldo van lasten en baten weergegeven. Een positief bedrag (+) laat zien hoeveel geld dit taakveld de gemeente per saldo heeft gekost.

Taakvelden (bedragen * € 1.000)

Begroting 2024 (basis)

Begroting 2024 (na wijzigingen)

Rekening 2024

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

11.327

9.166

6.604

2.562

6.2 Wijkteams

7.813

6.280

6.277

3

6.3 Inkomensregelingen

9.000

10.248

9.861

388

6.4 Begeleide participatie

9.674

10.378

10.490

-112

6.5 Arbeidsparticipatie

5.498

6.352

6.699

-347

6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)

2.071

1.944

1.973

-29

6.71a Hulp bij het huishouden (WMO)

6.666

6.412

6.254

158

6.71b Begeleiding (WMO)

8.009

8.060

7.608

452

6.71c Dagbesteding (WMO)

1.853

2.159

2.162

-3

6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO)

3.978

4.568

3.768

800

6.72a Jeugdhulp begeleiding

5.798

7.103

7.304

-200

6.72b Jeugdzorg behandeling

3.995

4.766

4.846

-80

6.72c Jeugdhulp dagbesteding

2.348

3.906

3.861

45

6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig

1.639

2.652

1.821

831

6.73a Pleegzorg

1.770

1.857

2.082

-225

6.73b Gezinsgericht

1.345

2.415

2.557

-142

6.73c Jeugdhulp met verblijf overig

2.507

2.763

2.834

-71

6.74a Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

5.118

5.542

5.587

-45

6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

1.214

1.795

1.827

-32

6.74c Gesloten plaatsing

581

835

941

-107

6.81a Beschermd wonen (WMO)

17.220

17.875

12.951

4.924

6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

5.740

5.703

8.791

-3.089

6.82a Jeugdbescherming

2.270

2.613

2.691

-78

6.82b Jeugdreclassering

281

457

491

-34

7.1 Volksgezondheid

3.501

3.617

3.578

39

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

39

39

39

0

Totaal

121.255

129.504

123.897

5.607

Verschillenverklaring exploitatie

Omschrijving (bedragen * € 1000)

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

2.562

V

Op basis van de verantwoordingssystematiek van de speciale uitkering (SPUK) Noodopvang Ontheemden Oekraïne is een batig saldo gerealiseerd. Deze regeling kent geen terugbetalingsverplichting. In dit saldo is een post definitieve beschikking 2023 opgenomen van € 768.000. Voorgesteld wordt om het saldo toe te voegen aan de daarvoor bestemde reserve Vluchtelingenopvang.

1.409

V

Inzet ten behoeve van statushouders is pas gedurende 2024 op niveau gekomen.

155

V

Kosten voor aanvullende projecten ten behoeve van statushouders die vanuit de reserve Vluchtelingenopvang gefinancierd zouden worden, zijn binnen het reguliere budget opgevangen. Voorgesteld wordt om dit saldo bij de voorstellen resultaatbestemming Jaarrekening 2024 toe te voegen aan de reserve Vluchtelingenopvang.

120

V

Het aantal cliënten dat beschikt over een indicatie van het CVV (Collectief vraagafhankelijk vervoer) is afgenomen in 2024 hierdoor zijn de kosten lager.

72

V

Het voordelig saldo wordt veroorzaakt door een hogere eigen bijdrage collectief vervoer en een extra bijdrage van de provincie.

113

V

Er zijn minder inspecties kinderopvang geweest en lagere uitgaven bij projecten voor inclusie (onder andere e-learning modules).

142

V

Het voordeel op het Programma Vluchtelingen wordt voornamelijk veroorzaakt door de van regiogemeenten ontvangen Solidariteitsbijdrage ISK-onderwijs, ter dekking van de kosten onderwijs "Internationale Schakel Klas". Deze kosten worden binnen andere programma's verantwoord.

145

V

Dit zijn regionale middelen. Voorgesteld wordt om de middelen op taakvelden 0.4, 6.1, 6.71d, 6.72d, 6.82a en 7.1 over te dragen aan de GRJW.

102

V

De middelen voor burgerinitiatieven kenden een onderbesteding. Deze zijn voornamelijk veroorzaakt door het in 2024 niet kunnen invullen van de vacature kwartiermaker Startnotitie Participatie.

79

V

Dit overschot dekt het tekort voor inhuur derden in verband met langdurig zieken in Taakveld 0.4 Overhead.

158

V

De kosten van het monitoren van Buurt aan Zet zijn lager door vroegtijdige afronding door een externe partij. Dit leidt tot een lagere onttrekking aan de reserve Wijkontwikkeling.

17

V

Diverse kleine verschillen.

50

V

6.2 Wijkteams

3

V

Diverse kleine verschillen.

3

V

6.3 Inkomensregelingen

388

V

Er is, ten opzichte van de aangepaste begroting, sprake van meer instroom in de BUIG en meer uitgaven aan loonkostensubsidies.

265

N

De raadsbehandeling van het Beleidskader Armoede en Schulden vindt in het 2e kwartaal 2025 plaats. Onderdeel van de (financiële dekking van de) meerjarenplannen is de inzet van het niet benutte deel van het bedrag dat in de meicirculaire 2024 ontvangen is. Op 21 mei 2025 heeft de raad besloten over dit Beleidskader Armoede en Schulden en het overhevelen van de structurele middelen hiervoor.

173

V

Er is minder uitgegeven op diverse minima regelingen dan begroot. Voorbeelden zijn huiswerkbegeleiding en bijzondere bijstand. Het begrote bedrag voor huiswerkbegeleiding was te hoog. Voor 2025 is dit bijgesteld. De doelgroep voor bijzondere bijstand is verruimd naar 130%. De verwachte aanvragen blijven uit. Er wordt ingezet op het bereiken van de doelgroep.

350

V

Op basis van de verantwoordingssystematiek van de specifieke uitkering (SPUK) Gemeentelijke hulp aan gedupeerden kinderopvangtoeslagenproblematiek is een batig saldo gerealiseerd.

38

V

Er is een positief saldo op de Rotterdampas. Het pasjaar van de Rotterdampas loopt tot 1 maart. Gebruikers hadden tot maart 2025 de tijd om dit uit te geven.

87

V

Het verschil wordt veroorzaakt door kwijtschelding afvalstoffenheffing. Het budget kwijtschelding afvalstoffenheffing is vanaf 2023 niet meegegroeid met de stijging van het tarief. Gevolg is dat het budget niet meer toereikend is voor de kwijtschelding die wordt verleend. Structureel zal dit effect worden verwerkt in de Kadernota en de 1e bestuursrapportage.

136

N

Diverse kleine verschillen.

21

V

Er is minder bijzondere bijstand aangevraagd door zelfstandigen dan begroot. Dit is een open einde regeling.

120

V

6.4 Begeleide participatie

112

N

Op basis van het ondernemingsplan van Promen is een verwacht bedrag opgenomen voor de WSW. Definitieve afrekening vindt plaats op basis van werkelijke aantallen. De werkelijke aantallen zijn hoger uitgevallen dan begroot.

67

N

Diverse kleine verschillen.

45

N

6.5 Arbeidsparticipatie

347

N

Dit betreft regionaal budget ten behoeve van de regionale arbeidsmarktdienstverlening. Er was de afgelopen periode veelal sprake van incidentele projectfinanciering. Voorgesteld wordt, in aansluiting met voorgaande jaren, het restant budget 2024 over te hevelen naar 2025 en beschikbaar te houden voor de regio.

141

V

Dit betreft incidenteel budget voor de pilot Simpel Switchen. Voorgesteld wordt om dit budget over te hevelen naar 2025 omdat de uitvoering dan plaats vindt.

65

V

In de afwikkeling van boekjaar 2023 zijn een aantal toekomstige subsidieontvangsten van het Europees Sociaal Fonds (ESF) ten gunste van boekjaar 2024 gebracht. Dit blijkt niet correct te zijn geweest. In combinatie met een hoge verantwoording van met name extern personeel, leidt dit in 2024 tot een exploitatienadeel. Voor de lopende projecten in de komende boekjaren (ná 2024) speelt dit niet.

546

N

Diverse kleine verschillen.

7

N

6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)

29

N

Diverse kleine verschillen.

29

N

6.71a Hulp bij het huishouden (WMO)

158

V

Er is een achterblijvende vraag ten opzichte van de verwachting. De gevolgen van de te verwachten vergrijzing op de hulp bij het huishouden blijven nog uit.

158

V

6.71b Begeleiding (WMO)

452

V

Het resultaat op begeleiding is gedeeltelijk afhankelijk van de hoogte van de compensatieregeling. Deze wordt altijd eind van het jaar pas bekend. Daardoor is niet eerder in te schatten wat het eindresultaat wordt.

452

V

6.71c Dagbesteding (WMO)

3

N

Diverse kleine verschillen.

3

N

6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO)

800

V

Dit zijn regionale middelen. Voorgesteld wordt om de middelen op taakvelden 0.4, 6.1, 6.71d, 6.72d, 6.82a en 7.1 over te dragen aan de GRJW.

636

V

De bijdrage aan RWO is incidenteel lager dan verwacht.

88

V

In 2024 waren er lagere uitvoeringskosten individuele verstrekkingen.

76

V

6.72a Jeugdhulp begeleiding

200

N

Voor jeugdhulp stijgen de kosten en er zijn ook kosten voor jeugdige asielzoekers gemaakt.

200

N

6.72b Jeugdzorg behandeling

80

N

Voor jeugdhulp stijgen de kosten.

80

N

6.72c Jeugdhulp dagbesteding

45

V

De kosten voor dagbesteding zijn gestegen ten opzichte van 2023 maar minder hard dan verwacht.

45

V

6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig

831

V

Dit zijn regionale middelen. Voorgesteld wordt om de middelen op taakvelden 0.4, 6.1, 6.71d, 6.72d, 6.82a en 7.1 over te dragen aan de GRJW.

729

V

Diverse kleine verschillen.

2

V

Er is minder geld nodig geweest voor beleidstaken en oprichtingskosten die ten laste van het regionale budget RWO komen.

100

V

6.73a Pleegzorg

225

N

Door het woonplaatsbeginsel zijn er facturen met betrekking tot 2022, 2023 en 2024 van gemeente Dordrecht, Molenlanden en Krimpenerwaard ontvangen.

225

N

6.73b Gezinsgericht

142

N

Voor jeugdhulp stijgen de kosten.

142

N

6.73c Jeugdhulp met verblijf overig

71

N

Voor jeugdhulp stijgen de kosten.

71

N

6.74a Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

45

N

Diverse kleine verschillen.

45

N

6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

32

N

Diverse kleine verschillen.

32

N

6.74c Gesloten plaatsing

107

N

Voor jeugdhulp stijgen de kosten.

107

N

6.81a Beschermd wonen (WMO)

4.923

V

Het overschot van de centrumtaak Beschermd Wonen moet gecombineerd worden met het tekort op Taakveld 6.81b Maatschappelijke opvang. Voorgesteld wordt dit resultaat aan de reserve Beschermd wonen, Maatschappelijke - en Vrouwenopvang toe te voegen. In een eerder Raadsvoorstel is afgesproken om de reserve over te dragen aan de GRJW.

4.952

V

Diverse kleine verschillen.

29

N

6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

3.089

N

Vanwege de vertraging bij Gouwe Huse is er een voordeel. Voorgesteld wordt om het budget over te hevelen naar 2025 voor Gouwe Huse.

243

V

Het tekort van de centrumtaak maatschappelijke opvang moet gecombineerd worden met het overschot op Taakveld 6.81a Beschermd wonen. Voorgesteld wordt dit resultaat aan de reserve Beschermd wonen en Maatsschappelijke - en Vrouwenopvang toe te voegen. In een eerder Raadsvoorstel is afgesproken om de reserve over te dragen aan de GRJW.

3.628

N

Op centrumtaak Actieplan Dakloosheid is minder geld uitgegeven. Voorgesteld wordt om dit resultaat aan de reserve Beschermd Wonen, Maatschappelijke - en Vrouwenopvang toe te voegen.

209

V

Voor het regionale budget RWO zijn minder kosten voor het onderzoek naar het voorzieningenniveau voor beschermd wonen en de Ethos-telling geweest.

87

V

6.82a Jeugdbescherming

78

N

Dit zijn regionale middelen. Voorgesteld wordt om de middelen op taakvelden 0.4, 6.1, 6.71d, 6.72d, 6.82a en 7.1 over te dragen aan de GRJW.

42

V

Voor jeugdhulp stijgen de kosten.

120

N

6.82b Jeugdreclassering

34

N

Diverse kleine verschillen.

34

N

7.1 Volksgezondheid

39

V

Dit zijn regionale middelen. Voorgesteld wordt om de middelen op taakvelden 0.4, 6.1, 6.71d, 6.72d, 6.82a en 7.1 over te dragen aan de GRJW.

48

V

Diverse kleine verschillen.

9

N

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

0

V

Verschillenverklaring reserves

Omschrijving (bedragen * € 1000)

Verschil

V/N

Reserve Wijkontwikkeling: Er zijn lagere kosten door externe partij voor monitoren effecten Buurt aan Zet (BAZ)

17

N

Reserve Maatschappelijke Opvang, vrouwenopvang en beschermd wonen: Voor het regionale budget voor RWO zijn minder oprichtingskosten GRJW gemaakt en er zijn minder kosten gemaakt voor het onderzoek voorzieningenniveau beschermd wonen / Ethos-telling.

187

N

Totaal

204

N