Kostenonderbouwing tarieven

Voor gemeentelijke heffingen geldt de wettelijke eis dat de tarieven maximaal kostendekkend mogen zijn. Dit betekent dat de geraamde baten op begrotingsbasis niet hoger mogen zijn dan de geraamde lasten. In deze paragraaf wordt op basis van de realisatie over 2024 inzicht gegeven in de kostendekking van de belangrijkste gemeentelijke heffingen.

Leges

Voor leges wordt per titel en per hoofdstuk de kostendekkendheid bepaald op basis van de realisatie in 2024. Binnen de legesverordening mogen afzonderlijke onderdelen een kostendekkendheid van meer dan 100% hebben. Echter, op begrotingsbasis mag de totale legesverordening niet boven de 100% kostendekkendheid uitkomen. In de praktijk kunnen afwijkingen ontstaan tussen de begrote en daadwerkelijk gerealiseerde inkomsten en uitgaven.

HOOFDSTUK 1 Algemene dienstverlening - Realisatie 2024 (bedragen * € 1.000)

Legesverordening

Totale lasten

Totale baten

Kostendek-kendheid

Paragraaf 1.1 - Burgerlijke stand

119

94

78,9%

Paragraaf 1.2 - Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

994

1.047

105,3%

Paragraaf 1.3 - Rijbewijzen

233

248

106,5%

Paragraaf 1.4 - Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

42

43

101,5%

Paragraaf 1.5 - Gereserveerd

0

0

0,0%

Paragraaf 1.6 - Vastgoedinformatie

0

0

0,0%

Paragraaf 1.7 - Overige publiekszaken

36

38

107,3%

Paragraaf 1.8 - Gereserveerd

0

0

0,0%

Paragraaf 1.9 - Bijzondere wetten

143

132

92,2%

Paragraaf 1.10 - Diversen

7

7

100,1%

Totaal titel 1

1.575

1.609

102,2%

HOOFDSTUK 2 OMGEVINGSWET - Realisatie 2024 (bedragen * € 1.000)

Legesverordening

Totale lasten

Totale baten

Kostendek-kendheid

Paragraaf 2.1 t/m 2.14

2.758

2.722

98,7%

Totaal titel 2

2.758

2.722

98,7%

HOOFDSTUK 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn - Realisatie 2024 (bedragen * € 1.000)

Legesverordening

Totale lasten

Totale baten

Kostendek-kendheid

Paragraaf 3.1 - Horeca

78

30

38,2%

Paragraaf 3.2 - Seksbedrijven

0

0

0,0%

Paragraaf 3.3 - Winkeltijdenwet

0

0

0,0%

Paragraaf 3.4 - Organiseren evenement

18

14

75,8%

Paragraaf 3.5 - Gereserveerd

0

0

0,0%

Paragraaf 3.6 - Huisvestingswet 2014 en Huisvestingsverordening Gouda 2023

0

2

0,0%

Paragraaf 3.7 - Overige besluiten en in dit hoofdstuk niet benoemd besluiten

0

0

0,0%

Totaal titel 3

96

46

47,5%

Recapitulatie (bedragen * € 1.000)

Titel

Totale lasten

Totale baten

Kostendek-kendheid

Kostendekking Hoofdstuk 1

1.575

1.609

102,2%

Kostendekking Hoofdstuk 2

2.758

2.722

98,7%

Kostendekking Hoofdstuk 3

96

46

47,5%

Totaal kostendekkendheid

4.429

4.377

98,8%

Voor de berekening van de kostendekkendheid van de legestarieven uit de legesverordening worden alle directe lasten op de relevante taakvelden meegenomen. Dit betreft onder andere de taakvelden Burgerzaken, Openbare orde en veiligheid, Parkeren, Openbaar groen en (openlucht) recreatie, Milieubeheer en Wonen en bouwen. Denk hierbij aan afdrachten van rijksleges voor rijbewijzen en reisdocumenten, inzet van medewerkers van de Omgevingsdienst, automatiseringskosten en uren van gemeentelijke medewerkers die direct kunnen worden toegerekend aan de betreffende producten.

Aan de batenkant worden de werkelijke inkomsten uit 2024 in kaart gebracht. De kostendekkendheid wordt bepaald door de baten af te zetten tegen de lasten. Wanneer de kosten hoger zijn dan de opbrengsten, is de kostendekkendheid lager dan 100%. Andersom geldt dat als de inkomsten hoger zijn dan de kosten, de tarieven meer dan kostendekkend zijn.

In 2024 kwam de totale kostendekkendheid van de legesverordening uit op 98,8%. Dit betekent dat de inkomsten uit leges op basis van de realisatie iets minder dan kostendekkend zijn.

Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing 2024

Het uitgangspunt bij het vaststellen van de afvalstoffenheffing in 2024 was 100% kostendekkendheid. Dit betekent dat de inkomsten uit de heffing volledig de kosten voor afvalinzameling en -verwerking dekken. In 2024 is dit percentage ook daadwerkelijk gerealiseerd.

Omschrijving (bedragen * € 1.000)

Begroting 2024 na wijzigingen

Rekening 2024

Kosten taakveld afval

13.242

13.115

Inkomsten exclusief heffingen

-1.946

-2.135

inzet reserve afval (taakveld 0.10)

0

0

Netto kosten

11.296

10.980

Toe te rekenen kosten:

Reinigingsinspectie

37

37

Compensabele btw

2.249

2.112

Totaal kosten

13.582

13.129

Opbrengst afvalstoffenheffing

13.127

13.127

Dekking

96,7%

100,0%

Kostenonderbouwing rioolheffing 2024

Overeenkomstig het vastgestelde Water- en Rioleringsplan 2024-2028 in maart 2024 is de rioolheffing niet meer kostendekkend. Voor 2024 realiseert de gemeente 85% kostendekking.

Omschrijving (bedragen * € 1.000)

Begroting 2024 na wijzigingen

Rekening 2024

Kosten taakveld riolering

21.631

20.991

Inkomsten exclusief heffingen

-748

-1.243

Netto kosten

20.883

19.748

Toe te rekenen kosten:

Overhead

-

-

Compensabele btw

3.842

3.398

Totaal kosten

24.725

23.146

Opbrengst rioolheffing

20.068

19.837

Dekking

81,2%

85,7%

De voorziening riool bestaat uit twee onderdelen: een spaardeel voor toekomstige investeringen en een egalisatiedeel om jaarlijkse schommelingen in de kosten op te vangen. In de presentatie van de voorziening zal deze voortaan gesplitst worden weergegeven.

In onderstaande tabel is de stand voor de beide onderdelen en op het totaal zichtbaar.

Voorziening riool (bedragen * € 1.000)

Saldo 1-1-2024

Toevoeging

Vrijval

Aanwending

Saldo 31-12-2024

Voorziening riolering (spaardeel)

15.988

8.856

8.425

0

16.420

Voorziening riolering (egalisatiedeel)

80

10.981

9.620

0

1.440

Totaal

16.068

19.837

18.045

0

17.860