Voor gemeentelijke heffingen geldt de wettelijke eis dat de tarieven maximaal kostendekkend mogen zijn. Dit betekent dat de geraamde baten op begrotingsbasis niet hoger mogen zijn dan de geraamde lasten. In deze paragraaf wordt op basis van de realisatie over 2024 inzicht gegeven in de kostendekking van de belangrijkste gemeentelijke heffingen.
Leges
Voor leges wordt per titel en per hoofdstuk de kostendekkendheid bepaald op basis van de realisatie in 2024. Binnen de legesverordening mogen afzonderlijke onderdelen een kostendekkendheid van meer dan 100% hebben. Echter, op begrotingsbasis mag de totale legesverordening niet boven de 100% kostendekkendheid uitkomen. In de praktijk kunnen afwijkingen ontstaan tussen de begrote en daadwerkelijk gerealiseerde inkomsten en uitgaven.
Legesverordening | Totale lasten | Totale baten | Kostendek-kendheid | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Paragraaf 1.1 - Burgerlijke stand | 119 | 94 | 78,9% | |||||
Paragraaf 1.2 - Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart | 994 | 1.047 | 105,3% | |||||
Paragraaf 1.3 - Rijbewijzen | 233 | 248 | 106,5% | |||||
Paragraaf 1.4 - Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens | 42 | 43 | 101,5% | |||||
Paragraaf 1.5 - Gereserveerd | 0 | 0 | 0,0% | |||||
Paragraaf 1.6 - Vastgoedinformatie | 0 | 0 | 0,0% | |||||
Paragraaf 1.7 - Overige publiekszaken | 36 | 38 | 107,3% | |||||
Paragraaf 1.8 - Gereserveerd | 0 | 0 | 0,0% | |||||
Paragraaf 1.9 - Bijzondere wetten | 143 | 132 | 92,2% | |||||
Paragraaf 1.10 - Diversen | 7 | 7 | 100,1% | |||||
Totaal titel 1 | 1.575 | 1.609 | 102,2% |
Legesverordening | Totale lasten | Totale baten | Kostendek-kendheid | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Paragraaf 2.1 t/m 2.14 | 2.758 | 2.722 | 98,7% | |||||
Totaal titel 2 | 2.758 | 2.722 | 98,7% |
Legesverordening | Totale lasten | Totale baten | Kostendek-kendheid | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Paragraaf 3.1 - Horeca | 78 |
| 30 |
| 38,2% | |||
Paragraaf 3.2 - Seksbedrijven | 0 |
| 0 |
| 0,0% | |||
Paragraaf 3.3 - Winkeltijdenwet | 0 |
| 0 |
| 0,0% | |||
Paragraaf 3.4 - Organiseren evenement | 18 |
| 14 |
| 75,8% | |||
Paragraaf 3.5 - Gereserveerd | 0 |
| 0 |
| 0,0% | |||
Paragraaf 3.6 - Huisvestingswet 2014 en Huisvestingsverordening Gouda 2023 | 0 |
| 2 |
| 0,0% | |||
Paragraaf 3.7 - Overige besluiten en in dit hoofdstuk niet benoemd besluiten | 0 |
| 0 |
| 0,0% | |||
Totaal titel 3 | 96 | 46 | 47,5% |
Titel | Totale lasten | Totale baten | Kostendek-kendheid | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostendekking Hoofdstuk 1 | 1.575 | 1.609 | 102,2% | |||||
Kostendekking Hoofdstuk 2 | 2.758 | 2.722 | 98,7% | |||||
Kostendekking Hoofdstuk 3 | 96 | 46 | 47,5% | |||||
Totaal kostendekkendheid | 4.429 | 4.377 | 98,8% |
Voor de berekening van de kostendekkendheid van de legestarieven uit de legesverordening worden alle directe lasten op de relevante taakvelden meegenomen. Dit betreft onder andere de taakvelden Burgerzaken, Openbare orde en veiligheid, Parkeren, Openbaar groen en (openlucht) recreatie, Milieubeheer en Wonen en bouwen. Denk hierbij aan afdrachten van rijksleges voor rijbewijzen en reisdocumenten, inzet van medewerkers van de Omgevingsdienst, automatiseringskosten en uren van gemeentelijke medewerkers die direct kunnen worden toegerekend aan de betreffende producten.
Aan de batenkant worden de werkelijke inkomsten uit 2024 in kaart gebracht. De kostendekkendheid wordt bepaald door de baten af te zetten tegen de lasten. Wanneer de kosten hoger zijn dan de opbrengsten, is de kostendekkendheid lager dan 100%. Andersom geldt dat als de inkomsten hoger zijn dan de kosten, de tarieven meer dan kostendekkend zijn.
In 2024 kwam de totale kostendekkendheid van de legesverordening uit op 98,8%. Dit betekent dat de inkomsten uit leges op basis van de realisatie iets minder dan kostendekkend zijn.
Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing 2024
Het uitgangspunt bij het vaststellen van de afvalstoffenheffing in 2024 was 100% kostendekkendheid. Dit betekent dat de inkomsten uit de heffing volledig de kosten voor afvalinzameling en -verwerking dekken. In 2024 is dit percentage ook daadwerkelijk gerealiseerd.
Omschrijving (bedragen * € 1.000) | Begroting 2024 na wijzigingen | Rekening 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten taakveld afval | 13.242 | 13.115 | ||||||
Inkomsten exclusief heffingen | -1.946 | -2.135 | ||||||
inzet reserve afval (taakveld 0.10) | 0 | 0 | ||||||
Netto kosten | 11.296 | 10.980 | ||||||
|
|
| ||||||
Toe te rekenen kosten: |
|
| ||||||
Reinigingsinspectie | 37 | 37 | ||||||
Compensabele btw | 2.249 | 2.112 | ||||||
Totaal kosten | 13.582 | 13.129 | ||||||
|
|
| ||||||
Opbrengst afvalstoffenheffing | 13.127 | 13.127 | ||||||
|
|
| ||||||
Dekking | 96,7% | 100,0% |
Kostenonderbouwing rioolheffing 2024
Overeenkomstig het vastgestelde Water- en Rioleringsplan 2024-2028 in maart 2024 is de rioolheffing niet meer kostendekkend. Voor 2024 realiseert de gemeente 85% kostendekking.
Omschrijving (bedragen * € 1.000) | Begroting 2024 na wijzigingen | Rekening 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten taakveld riolering | 21.631 | 20.991 | ||||||
Inkomsten exclusief heffingen | -748 | -1.243 | ||||||
Netto kosten | 20.883 | 19.748 | ||||||
|
|
| ||||||
Toe te rekenen kosten: |
|
| ||||||
Overhead | - | - | ||||||
Compensabele btw | 3.842 | 3.398 | ||||||
Totaal kosten | 24.725 | 23.146 | ||||||
|
|
| ||||||
Opbrengst rioolheffing | 20.068 | 19.837 | ||||||
|
|
| ||||||
Dekking | 81,2% | 85,7% |
De voorziening riool bestaat uit twee onderdelen: een spaardeel voor toekomstige investeringen en een egalisatiedeel om jaarlijkse schommelingen in de kosten op te vangen. In de presentatie van de voorziening zal deze voortaan gesplitst worden weergegeven.
In onderstaande tabel is de stand voor de beide onderdelen en op het totaal zichtbaar.